typosłownik

TYPOsłownik jest na etapie tworzenia i ciągle jest aktualizowany o nowe pojęcia.

LITERNICTWO –  szerokie pojęcie pozostające w związku z historią pisma; jeden z działów grafiki użytkowej, projektowania graficznego i designu zajmuje się tworzeniem i projektowaniem liter. Praktyczne zastosowanie znaków pisarskich, budowa liter, proporcje, są zagadnieniami, które zgłębia liternictwo. Mówiąc o literach, układach tekstu, widzianych w książce, gazecie, telewizji, Internecie czy przestrzeni otwartej wypowiadamy się o zastosowanym liternictwie. też do pojedynczych tekstów, napisów, projektowania indywidualnych, okazjonalnych krojów liter. Liternictwo to także sztuka ręcznego tworzenia wyglądu liter, kaligrafia, rysowanie liter, wykuwanie w kamieniu, rycie w drewnie, odlewanie w metalu, wycinanie w innych materiałach typu blacha. plastik, szkło. 

TYPOGRAFIA - to sposób, w jaki pismo złożone jest w całość z uwzględnieniem kroju pisma, jego wielkości, podziału na kolumny, interlinii, kerningu i innych cech. Typografia pełni rolę werbalną i wizualną, wpływa na odbiorcę na poziomie intelektualnym i zmysłowym. Typografowie od setek lat zabiegają o to by forma, liter i ich układu oddawała treść. 

KRÓJ PISMA - jest to rodzina znaków pisma o charakterystycznych i jednolitych podstawowych cechach graficznych: stylu, rytmie, proporcji, dukcie, układzie lub kształcie szeryfów, właściwościach optycznych (czytelności) itp. Krój pisma może mieć kilka odmian zachowujących podstawowe cechy graficzne. Krój pisma i jego odmiany  to autorki projekt który podlega ochronie prawnej. Charakterystyczny wygląd znaku / litery stanowi o jego jednolitym wyglądzie.



CZCIONKA - jest to metalowy bloczek prostopadłościanu, na którym znajduje się wypukła litera. Zbiór wszelkich czcionek, czyli liter, ale także całego materiału zecerskiego, w skład którego wchodzą również spacje. Dawniej taką czcionkę odlewało się z metalowych matryc (między innymi z miedzianych), na których uzyskiwało się wgłębną formą służącą do odlania główki czcionki. Czcionka, produkowana w Europie od drugiej połowy XV wieku, ma postać metalowego prostopadłościanu odlanego zwykle ze stopu drukarskiego (ołów 67%, antymon 26%, cyna 7% - w zależności od przeznaczenia proporcje składników mogły być nieznacznie zmieniane). Górna część czcionki odlewana z matrycy uformowana jest w tzw. oczko odbijające w trakcie drukowania znaki pisma, symbole, ornamenty lub inne elementy graficzne.

 

FONT - jest to komputerowa postać pisma, zapisana elektronicznie w formie cyfrowych znaków. Font to inaczej wygląd kroju pisma zapisany i przedstawiony w formie cyfrowej. Font dostępny w formie pliku zawiera następujące informacje: nazwa rodziny i odmiany kroju pisma, autor/ projektant/ producent fontu, który ma do niego prawa autorskie. Pojedynczy font jest najczęściej zestawem znaków danego kroju pisma, powszechnie używany Arial i jego odmiana bold (pogrubiony). Arial regular, Arial w odmianie bold, Arial kursywa to trzy różne fonty jednego kroju pisma. 



ZECER - to osoba wykonująca skład ręczny lub maszynowy druku typograficznego (układu tekstu). Ten dawny zawód wymagał od zecera bardzo dużej koncentracji i skupienia podczas pracy. Zecer musiał być osobą z dużą wiedzą dotycząca składu drukarskiego, znajomością maszyn i procesu drukarskiego.  Jedną z wielu niezwykłych umiejętności zecera było m.in. biegłe czytanie tekstu jednocześnie do góry nogami i w odbiciu lustrzanym.
Zecer używając czcionek i innych elementów drukarskich składał proste formy drukowe lub tworzył poszczególne elementy tych form. Zecerem określamy osobę:
- pracującą z pojedynczymi gotowymi czcionkami fabrycznymi, 
- pracującą jako operator odlewarki monotypowej składający tekst z bieżąco odlewanych pojedynczych czcionek (monotypów) składanych od razu w tekst, 
- pracującą jako operator odlewarki (składarki) linotypowej tworzący od razu całe wiersze linotypowe tekstu szerokości szpalty. 
Praca zecera związana była z ciągłym kontaktem z ołowiem (stop drukarski) dlatego chorobą zawodową zecerów była ołowica.

fot. Narodowe Archiwum Cyfrowe

POLE ZNAKU - w fotoskładzie i krojach cyfrowych jest to obszar w kształcie prostokątna zajmowany przez znak, literę wraz z przylegającymi do niego światłami (określonym obszarem dookoła litery). Litery, znaki zaprojektowane są w określonym polu znaku, którego wysokość jest taka sama dla wszystkich liter, znaków danego stopnia. Pole znaku litery ma tą sama wysokość ale zmienną szerokość, wynika to z różnic w budowie liter, szerokość pola znaku raczej nie przekracza wiel­ko­ści jed­nego fireta. W sto­sunku do wymia­rów samego znaku, wymiar jego pola jest dodat­kowo powięk­szony o tzw. odsadki (abzace) czyli świa­tła wła­sne znaku. Wyróż­nia się odsatki boczne czyli świa­tła przy­le­ga­jące do znaku, odsadkę górną i odsatkę dolną (sygna­tu­rową).  Odsatki boczne odpo­wia­dają za ogólne usta­wie­nie świa­teł pomię­dzy lite­rami, nato­miast dla kon­kret­nej pary zna­ków świa­tło pomię­dzy nimi regu­luje się dodat­kowo odpo­wied­nim ker­nin­giem. Będzie o tym mowa w kolej­nym felie­to­nie. Ist­nieją glify, w któ­rych pole znaku jest mniej­sze od samego znaku, a nie­które ele­menty znaku wystają two­rząc tzw. prze­wieszki. Typo­wym przy­kła­dem znaku z prze­wieszką jest kre­ska ułamkowa. Poni­żej przy­kłady uło­że­nia pola znaku wzglę­dem samego znaku (glifu). Pierw­szy i trzeci znak posiada prze­wieszki wysta­jące poza pole znaku.

GISERSTWO (daw. odlewnictwo czcionek) oznacza odlany komplet czcionek. 

BAZA LINIOWA PISMA
HINTY
KERNING

Komentarze